TERIMA KASIH SAHABAT

Wednesday, July 20, 2011

Terus Mengapai (part 1)

1

Entah apa lagi yang ingin aku luah kan, namun aku sedar kini, sekali aku menapak sukar untuk diudurkan kembali.. Adakalanya aku tak punya bicara untuk mengambarkan rasa hati ini.. Kadangkala jua, aku merasakan sepi itu lebih indah untuk aku hayati.. Ada ketikanya aku bagai ingin  membiarkan bicara ini terhenti disini.. Tanpa ada kesinambungannya, tanpa ada episod demi episod... Terasa diri ini tidak berdaya lagi meneruskan bicara.. Namun ku gagahi jua mengungapkan yang tersirat di balik hati.. Usikan kembali bertandang, rindu itu mengamit diriku melewati detik-detik manis yang ditinggalkan dahulu.. Apa kah daya, aku hanyalah insan yang tidak punya sakti meluputkan segalanya..

Sesekali dalam kesibukan seharian, kenangan lalu menyapa membuatkan aku tak keruan disentuh bayu rindu.. Pernah ku bertanya pada seorang rakan, apakah kita tak punya jalan untuk meluputkan nostalgia silam..? Dia tersenyum sinis.. Barang kali itu soalan bodoh, bukan..? Katanya "tak boleh kawan..jika nostalgia boleh diluputkan barangkali tiada lah catatan sejarah...tapi cuma satu, kalu kau kemalangan dan hilang ingatan...silap haribulan aku pun kau tak kenal.."betul jugakan...kalau lah nostalgia diluputkan..tentu kita tak dengar kisah hikayat hang tuah, tentang pewira-pewira bangsa, atau kisah-kisah cinta agung...

Barangkali nostalgia silam yang kita lalui ini merupakan satu sejarah... Sejarah perjalanan hidup kita...yang ada ketikanya perlu menoleh kebelakang untuk di ingati... Detik-detik manisnya kenangan dan jua ketika pahitnya perjalanan itu.. Agar kita tahu , sejarah tak semuanya indah saje.. Jika ada manis madu tentu ada pahitnya hempedu.. Kenangan yang berlalu, kembali mengusik sudut sepi hatiku ini lantas membuka ruang untuk aku mengingati detik-detik yang berlalu bersama waktu.. Biarlah aku mengenang sejenak jejak-jejak yang pernah aku tinggalkan bersama rasa Yang Pernah Aku Kecapi...Disini...


.

1 Response to Terus Mengapai (part 1)

July 20, 2011 at 5:43 PM Reply To This Comment

Jika ada manisnya madu, pasti ada pahitnya hempedu <---- best ayat nih :wow :bagus

Post a Comment